Tuesday, June 14, 2011

say hi-5

dah lama diri ni menyepi..mls dh nk berblog ni..bz skit..sb dh ade org baru dlm idup ni..hero baru..xsmpt nk wat pe..

kpd sume kwn2 yg ikut blog ni rindu korang sume..

sume org hidup happy ke, sy berharap hidup sy akan bahagia n happy selamanya..cume harapan..tp kite xtau pe akan jd kan..kalu harapan sy bersama hero sy xtercapai..mungkin ade hikmah nye..

kenapa ye..org akan jeles ke tgk kite nk capai bahagia..kenapa masih kejar lg..cukup2 la..bg la peluang tok diri awk..xperlu seksa diri hanya kerana cinta..bodoh sungguh awk..

erm..baru je nk lupe sume kejadian lm..kenapa die mencari n mengejar smpi begitu sekali..gile kah die..xperlu la takut menjadi andartu..istilah andartu hny istilah ciptaan manusia..disisi Allah xde istilah tu..knp la aku harus berdepan ngn manusia mcm ni..igtkan hujan dh berenti..tp smpi ke petang..

geram bercampur benci pun ade..sy xtau mn dh nk wat pe..hati sentiasa curiga..baru nk pulih kepercayaan..di duga lagi..kdg2 penat jg dengan dugaan yang berturut2 ni..leh katakan..dugaan yag sy terima agak berlarutan..

3 comments:

  1. As Salam..
    Maafkan akak kiranya guna ruang ini untuk menjawab segala komen yang eja beri di blog akak. Mulanya akak angggap adik boleh terima dengan positif dan Qada' dan Qadar Allah setelah bicara kita di malam hari yang lalu. Terkejut dengan komen terbaru adik yang masuk di email akak semalam, harapan akak semoga komen akak kali ini dapat menjawab segala soalan adik hanya untuk kali ini.
    Akak pernah alami takdir hidup yang lebih teruk dari adik, namun jika adik tidak percaya percayalah pada kejadian makhluk Allah bahawa jika kita merasa kita teruk, ada lagi insan yang lagi teruk cubaan hidupnya..
    Namun harus diingat, tiap kejadian, ada kaitannya dengan sikap dan perilaku kita, akak belajar daripada Prof Dr Muhaya (blh dengar ikim.fm setiap rabu 10pagi), jika telah diteliti kita baik dengan Allah, maka ujian dan cubaan itu hendak menilai sejauhmana cinta kita padaNya..
    Setiap insan tentu akan berbuat salah, tiada manusia yang ma'sum kecuali Nabi Muhammad S.A.W.. tidak kira keluarganya dari kalangan soleh solehah atau alim ulama'..
    Sejak adik akak kahwin, beliau sentiasa berusaha untuk membuat pertukaran ke kl. Jika beliau menipu, itu urusan dia dengan Allah.. kita tidak perlu mempertikaikannya.
    Akak tidak pasti samada segala cerita yang diberi benar atau tidak, namun jika adik terus berfikiran negatif dan menyimpan dendam, tak akan ke mana.. apa yang berlaku antara dia dengan suami adik atau bekas kawan lelakinya yang lain, itu urusan dia dengan Allah, kami sekeluarga telah buat yang terbaik untuk ahli keluarga kami daripada gangguan dan bisikan iblis dan syaitan InsyaAllah..
    Tidak wajar rasanya adik terus memburuk-burukkan adik akak, walau seteruk manapun dia, dia tetap darah daging akak..
    Dan hubungan itu tidak akan berlaku jika bertepuk sebelah tangan, adik..
    Kerana mana-mana suami orang pun akan menggunakan idea memburukkan isteri sendiri di mata org lain sbg usaha umpan agar 'mengena', dan mungkin ada benarnya telahan suami orang itu..
    Andai akak berada di tempat adik, akak akan cari Cinta Allah Yang Hakiki, kerana Dialah Pemilik Cinta Sejati, kerana Dialah yang dapat membolak-balikkan hati manusia... supaya suami kembali kepangkuan.. disamping akak akan cuba cari ilmu untuk menjadi isteri dan ibu yang soleh dan solehah dalam membentuk Baiti Jannati..
    Akak percaya setiap orang perlu diberikan kemaafan, siapalah kita hanya insan kerdil di sisi Allah hatta nabi kita pun maafkan umat-umatNya..
    Jika sekalipun tidak dapat memaafi, maaafkanlah suami, dan kembalilah berfikiran positif dan tumpukan kepada suami dan anak agar perkara ini tidak berlaku antara suami dan perempuan yang lain..
    Akak dengar pendapat ramai 'alim dan ustazah, perkara yang berlaku berbentuk keaiban sebelum berkahwin tidak seharusnya dikongsi dengan bakal pasangan, kerana itu boleh membentuk perasaan kurang senang dan sangsi dalam diri pasangan. Justeru, akak memilih untuk tidak memberitahu suami adik akak, akak yakin takdir beliau sbg suami adik akak ada hikmahNya dan beliau boleh memimpin dan menjaga rumahtangga dengan baik InsyaAllah..
    Doa akak semoga adik diberikan kekuatan dan sentiasa berfikiran positif, semoga Allah memberi kerahmatan, ketenangan dan kebahagiaan dalam menjalani kehidupan.. amin..
    Rasanya cukuplah setakat ini, kerana akak rasa, tidak wajar rasanya akak dibebankan dengan kisah-kisah lampau adik akak yang tidak diketahui benar atau tidak, eloklah kita saling memaafi dan dekatkan diri kita dengan Allah.. Percaya dan Yakinlah dengan Allah.. nescaya kita akan mendapat kepercayan dan keyakinan daripada/kepada manusia yang lain..
    Salam...

    ReplyDelete
  2. aku baca entry nie aku jadik geram! aku baca komen kat atas nie pun aku tumpang geram! yupp! aku setuju bila komen kat atas nie kata kita perlu carik kelemahan diri, perlu lebih cintakan allah. tp, kita jugak manusia bese kan.. klu si adik p'komen kat atas nie tau wat salah, b'makna si empunya blog nie pun wat salah gak. so, jgn la buat komen m'jurus ke arah nak suh si empunya blog jer yg b'ubah! adik p'komen kat atas nie yg memulakan sengketa! si suami yg dimaksudkan tu mmg dah salah. bese la lelaki kan.. bila si suami b'cerita keburukan isteri dgn org len, kenapa xditepis cerita tuh? kenapa nak dilayan jugak si suami org tuh? jgn gunakan agama utk menidakkan hak org len. gunakan agama utk m'betulkan silap adik p'komen kat atas nie! sekian..

    ReplyDelete
  3. areleez-kalu family kite wat slh sekali pun berzina n terlanjur pun kite msh xpcy..besa la..xkn nk burukkan family sendirik kak..smpi ms..bila sesuatu terjadi baru sedar perkara buruk yg pernh dia buat kat manusia n wanita sprti nye..sy percaya setiap perkara berlaku ade hikmahnye..mungkin Allah duga nk tgk hati wanita die cm ne..tp hati wanita die nk musnah kan hati wanita lain..percy pd lelaki,mcm terlalu taksub untuk berlaki..

    ReplyDelete