Wednesday, October 14, 2009

Ikan pari boleh di masak ape ye????

Aku bukan chef la...Chef wan pun bukan..Chef liza pun bukan..selama aku tgk rancangan masakan Chef wan, die xpernah tunjuk cara or resepi yang leh dibuat gune ikan pari..ke aku yang xtau..

Tension2..kenapa la p beli ikan pari ni xtanya dulu..ikut selera je..org lain tau yang kene masak..
marah ni..sape nk siang ikan ni..sape nk cuci..aku..eeeeerrrrr sori ma..

Cam tu la kaum adam..kalu ikut selera diorg mmg xleh dinafikan xde batasan..pakai mkn je pe saje yang boleh di makan..aku sedang marahkan azhar ni..my beloved hubby tu..ade ke patut p beli ikan pari 5 ringgit..banyak ekor lak tu..dekat 20 ekor..



Geram pun ade..nk gigit telinga pun rasa..dr die beli ikan pari baik die beli ikan bawal..leh gk aku buat msk sos..ni ikan pari..nk masak pe ye..nk minta tolong chef2 kat luar sn..xpun rakan2 yang terer dlm msk ikan pari..bagi idea or resepi pe yang leh dibuat ngn ikan pari ni..dh msk 2 minggu ikan pari ni dalam freezer..aku xtau nk wat pe..

Aku dh tny my MIL..ikan pari leh masak pe..MIL pun xtau..die ckp org selalu bakar je..aku nk buang ikan ni syng pulak..ye la azhar tgh mengidam..hehe..


Aku mmg marah kat azhar ni..knp p beli ikan xtny dulu..die ckp die beli waktu anta aku p free talk tu..kalu tny aku leh beli x ikan pari..mesti aku xbg beli..ye la mmg aku xkn bg beli pun..aku mn pandai msk ikan pari ni..lagipun die sorang je nk mkn..p mkn kt kedai je la..eee kalu xmengganggu aku xleh ke..mkn je la pe aku msk kn..

Sampai sekarang aku sedang mencari resepi untuk buat lauk ikan pari tu..tolong aku..azhar pun dok tny org2 gk..ikan pari leh msk ape..aku bg cadangan suruh die bw p ofis n bakar kat ofis die..skali staf2 die..xpun lempar je ke kucing2..tp kucing nk mkn ke..aku bg kucing umah aku..die buat xtau je..

* Moral of e story..pilih la ikan lain yang senang org nk msk..xpyh dok beli ikan pelik2..haha.

SEKIAN


6 comments:

  1. Tu lar..lain kali berguru ngan aku. Ikan pari cara siang dia, hg potong amik bahagian tepi jer. Bahagian tengah tak payah amik, buang jer sebab kat situ terletaknya tulang belakang dia. So bagi setiap ekor ikan pari, hg akan dapat 2 bahagian yg boleh dimakan kiri ngan kanan ikan tu.

    Ikan pari selain bakar (ni paling mudah dan sedap), sedap gak dimasak asam pedas. Tak pun goreng ngan cili masak cam masak ikan keli tu. Boleh gak masak air ala..yg kuar warna kuning cam singgang tu..tapi kasi masam skit. Selamat mencuba yer!

    ReplyDelete
  2. wat asam pedas lorr.. meh aku nak ajar resepi. sila ikut, ek! bhn2: bawang merah, bawang putih, asam keping, serai, kunyit, daun kesom, tomato & cili kisar.

    ReplyDelete
  3. tu br bahan2, skang cara2 lak. 1) blender bawang merah + bwg putih + serai + kunyit. 2) panaskan minyak, buh bhn kisar td. 3) kaco2, masuk lak ikan pari. 4) masuk asam keping, kalo pakai asam jawa lg masyuk. 5) buh garam & serbuk perase. 6) kaco2 sampai 1/2 cook. 6) buh daun kesom ngan tomato. siaplah! sonang kan?

    ReplyDelete
  4. ade yg t'tggl la.. buh cili kisar skali ngan bwng, serai, kunyit tuh! he3..

    ReplyDelete